mandag 19. februar 2018

Nytt håndsømprosjekt - "Jane Austen"

Jeg har startet opp et nytt håndsøm prosjekt, en variant av Jane Austen sitt diamant teppe.
Jane Austen Quilt on http://www.lindafranz.com/blog/jane-austen-quilt/
Jeg skal sy dette med pappmaler. I det originale teppet er det en stor diamant i senter med mindre diamanter rundt i et gitter. Papirmalene har ikke lagt opp til denne større diamanten i senter, men det er ingenting i veien for å lage den allikevel. Vet ikke helt hvordan jeg skal sy dette sammen til syvende og sist. Får vel bare starte tenker jeg, så får vi se hvor det hele ender....


De største diamantene er hele 3" så det er ganske store biter i forhold til det jeg er vant til å jobbe med, så jeg tror at dette skal kunne gå ganske fort fremover. Det skal også ha diamanter i samme størrelse som gitteret der gitteret møter spissen på den store diamanten.

Foreløpig har jeg ikke bestemt meg for hvilket stoff jeg skal bruke i de små diamantene. De store diamantene kommer jeg til å bruke av repro-stoffene mine eller stoffer som minner om repro-stoffer. Gitteret blir det lyse stoffet som ligger i remse ved siden av diamantene på bildet her.

Jeg kan rapportere at etter å ha limt opp ca. 50 diamanter kan jeg ikke på noen som helst måte se at stofflageret mitt har minket noe som helst.....

Ønsker alle en flott uke!
I dag linker jeg til Bambisyr

mandag 22. januar 2018

I all hemmelighet - en utfordring med Trine Bakke

I regi av Trine Bakke på Lappe Makeriet var jeg våren 2016 med på kurset som er kalt "I all hemmelighet". Dette er et inspirasjons kurs hvor Trine har tatt ut noen stoffer som skal være med i teppet, her er stoffene hun har valgt ut:
Trine har i tillegg valgt ut en blokk som skal inngå i arbeidet. Denne gangen hadde hun valgt ut en blokk som ser slik ut:
Rammene rundt dette kurset er at alle utdelte stoffer samt utdelt blokk skal gå igjen i arbeidet minst en gang. Utover det er det ingen krav til størrelse eller form. Jeg kommer til å sy et teppe, størrelse er ennå uviss... :)

Her er et lite utvalg av min versjon av Trines blokker:
Jeg har valgt å sy disse blokkene som en bord med et gitterverk i en rosafarge som er ganske så "synlig". Det er ennå ikke bestemt om jeg skal ha en tilsvarende bord rundt disse blokkene som jeg har sydd inn mot senter, jeg tror jeg først må bestemme meg for hva som skal skje på utsiden av disse før jeg eventuelt syr til ennå en rosa bord.
I senter av teppet har jeg valgt et stoff i halvlin som har en litt ubestemmelig farge, noe imellom grått og grønt tror jeg... Og i lageret mitt av pappmaler hadde jeg disse kransene. De hadde jeg ikke prøvd ut tidligere, så da var det på tide å ta de i bruk. Jeg synes de passet godt til blokken som er utgangspunktet for dette teppet, men de måtte ha noe fyll inni seg. Etter mye frem og tilbake falt valget på disse stjernene.
Så langt har jeg satt teppet sammen på denne måten:
Stjernene er ikke sydd til ennå, og i tillegg mangler det noen sømmer på rammene rundt stjernene. Teppet har blitt liggende urørt i lang, lang tid. Jeg har ikke noen plan for hvordan veien videre skal gå, så det går nok en stund til før det blir ferdig. Men en vet aldri, kanskje inspirasjonen plutselig kommer dalene ned!  :)

Den største gleden med dette kurset er å se hva de andre deltakerne fant på!!! Morsomt å se hvor forskjellig arbeidene kan bli, når alle har samme utgangspunkt. Virkelig inspirerende!!! Så har du en gang mulighet til å gå på et slikt kurs,- kast deg ut i det! Du vil garantert ha masse igjen for de timene du setter av til dette arbeidet.
Jeg har ikke kunnet vise frem dette før nå, fordi Trine først skulle publisere sin versjon av dette kurset.

Jeg ønsker alle en flott uke!
Linker til Bambisyr
og Sew Fresh Quilts

mandag 8. januar 2018

Jule stitchery

Jula er på hell, men hjemme hos meg er det jul helt til 20. dag. Jeg koser meg med julepynt og lys så lenge jeg kan i denne mørkeste tiden av året. I den anledning tenkte jeg at det er passende å vise frem et av julearbeidene mine.

Dette lille juleteppet henger på veggen hjemme hos meg i jula. Det er sydd etter et australsk mønster, jeg husker dessverre ikke lenger hvem som er forfatter av mønsteret. Veggteppet måler ca. 30 x 45 cm.
Hele senter av teppet er stitchet, jeg har kun brukt rød, grønn og gul/orange tråd. Rammen rundt er i et mørkt julegrønt stoff med små stjerner i, og i lukkekanten har jeg brukt et tradisjonelt rødt julestoff med små detaljer i gull. 

Teksten var opprinnelig engelsk,- selvfølgelig. Jeg ønsker generelt å bruke norsk så lagt det er mulig. Derfor fikk jeg min mor (som har pen håndskrift) til å skrive "God jul" tilpasset mønsteret, deretter har jeg stitchet det inn i stedet for den engelske teksten fra det opprinnelige mønsteret. Siden mamma har stått for en liten del av dette teppet har det blitt ekstra verdifult for meg. Hver jul må dette opp på veggen!

Ønsker alle en flott uke!
Linker til Bambisyr.