mandag 22. mars 2021

La oss møtes igjen, NQF 2021

I regi av Trine Bakke på Lappe Makeriet var jeg våren 2016 med på kurset som er kalt "I all hemmelighet". Dette er et inspirasjons kurs hvor Trine har tatt ut noen stoffer som skal være med i teppet, her er stoffene hun har valgt ut:
Trine har i tillegg valgt ut en blokk som skal inngå i arbeidet. Denne gangen hadde hun valgt ut en blokk som ser slik ut:
Rammene rundt dette kurset er at alle utdelte stoffer samt utdelt blokk skal gå igjen i arbeidet minst en gang. Utover det er det ingen krav til størrelse eller form. Den største gleden med dette kurset er å se hva de andre deltakerne fant på!!! Morsomt å se hvor forskjellig arbeidene kan bli, når alle har samme utgangspunkt. Virkelig inspirerende!!! Så har du en gang mulighet til å gå på et slikt kurs,- kast deg ut i det! Du vil garantert ha masse igjen for de timene du setter av til dette arbeidet.

Teppet har blitt liggende halvferdig både vinter og vår og vel så det, men fikk en ny vår da NQF sin konkurranse for 2021 ble utlyst. Tema for konkurransen var; Gjenbruk. Etter litt tankearbeid kom jeg på dette arbeidet som så lenge har ligget "brakk". I flere av blokkene har jeg brukt tekstiler fra både skjorter og gardiner så her hadde jeg et halvferdig prosjekt som passet godt til temaet for konkurransen i 2021!
Her er et lite utvalg av min versjon av Trines blokker:
Jeg har valgt å sy disse blokkene som en bord med et gitterverk i en rosafarge som er ganske så "synlig".
I senter av teppet har jeg valgt et stoff i halvlin som har en litt ubestemmelig farge, noe imellom grått og grønt tror jeg... Og i lageret mitt av pappmaler hadde jeg disse kransene. De hadde jeg ikke prøvd ut tidligere, så da var det på tide å ta de i bruk. Jeg synes de passet godt til blokken som er utgangspunktet for dette teppet, men de måtte ha noe fyll inni seg. Etter mye frem og tilbake falt valget på disse stjernene.
Senter av teppet ble satt sammen på denne måten:

Jeg valgte å roe ned det rosa gitteret litt med et stoff i sjattert rosatoner som matcher i fargen med resten av gitteret. Ytterborden er i bunnfargen lys, lys lilla. I lukkekanten har jeg brukt et mørkebrunt stripete stoff. Til bakstykke har jeg dykket ned i stoffsamlingen og der fant jeg et gammelt sennepsgult Tilda stoff. Deilig å få brukt opp litt av lagrene mine også!!!
Hele teppet er maskinquiltet på min Pfaff maskin. 
Rundt formene i blokkene har jeg quiltet "i grøfta", i tillegg har jeg quiltet en form for mønster. I senter har jeg quiltet 1/4" inn fra kanten på både kranser og stjerner, mens på blokkene i borden har jeg quiltet buer i kvadratene.
I hjørnene på senterstykket har jeg brukt en av mine sjablonger for å quilte en bladranke. Bladranken fyller ut hele hjørnet som før quiltingen var litt trist. Dette er det jeg er aller mest fornøyd med i hele teppet! Etter min mening ble det veldig dekorativt! 
Ytterborden er quiltet med hjelp av Borders Made Easy,- jeg bare elsker denne måten å få perfekt quilting av border!!!

Jeg ønsker alle en flott uke!
Linker til Bambisyr
og Love Laugh Quilt

3 kommentarer:

Birthe Marie sa...

Så nydelig! Du viser så mange flotte arbeider. Kjempefine blokker, og blokkene du supplerer med var helt perfekt i dette prosjektet. Lykke til videre! :-)

evaj sa...

Tack för din medverkan denna veckan på Visa och Berätta måndag!!Bambi

الصفوة جروب sa...

___فضل شركة تنظيف بالقطيف تقدم خدمات نظافة متكاملة علي اعلي مستوي بدقة وجودة ومواصفات قياسية واسعار تنافسية فتعد الشركة الاولي بالقطيف لتقديم خدماتالتنظيف بجودة وسعر مثالييينفهي خير مثال لراغبي الحصول علي نظافة شاملة مع التعقيم وباسعار مناسبة

شركة تنظيف بالقطيف
شركة تنظيف منازل بالقطيف

______________________________________________________________________________________________________________________


شركة كشف تسربات المياه بالقطيف
شركة تنظيف مجالس بالقطيف
شركة تنظيف خزانات بالقطيف
شركة شفط بيارات بالقطيف